Estes Park (SD) naar Gillette (WY) - Reisverslag uit Gillette, Verenigde Staten van robenlinoppad - WaarBenJij.nu Estes Park (SD) naar Gillette (WY) - Reisverslag uit Gillette, Verenigde Staten van robenlinoppad - WaarBenJij.nu

Estes Park (SD) naar Gillette (WY)

23 Juli 2014 | Verenigde Staten, Gillette

Estes Park (CO) - Keystone (SD), Mount Rushmore (SD), Badlands National Park (SD), Crazy Horse Memorial (SD), Devil's Tower (WY) en Gillette (WY)

Na de 1e nacht kwamen we er pas echt achter in wat voor logde we terecht waren gekomen... Films als House of Flying Dragons en Kill Bill waren er niks bij! Overal waar wij keken, zagen we mensen, zowel man als vrouw, die zo van de filmset hadden kunnen komen. Lees: witte gewaden, vieze vlassige baarden (de mannen dan), haar opgerold met een stokje er doorheen en ga zo maar door. Ook hadden we het geluk dat we een glimp konden opvangen van de ochtendrituelen: yoga-achtige kung fu, waarbij ze nog net niet tegen de muur aan konden lopen en vliegen. Hoewel deze mensen, in onze ogen erg bijzonder waren (zoals iedereen wel weet zijn wij helemaal niet bevooroordeeld) waren ze wel erg vriendelijk. Ach ja, laten we het er maar op houden: iedereen zijn eigen ding!

Na het ontbijt verschillende trails gelopen in Rockey Mountains National Park. Zo zijn we Bear Lake gepasseerd, hebben we rondom Bierstadt Lake gelopen en kwam je via de bergen weer terug bij een stop van de shuttle bus. Verder een trail naar de Alberta Falls gelopen. Nog gestopt bij Horseshoe Park in de hoop bighoornsheeps te spotten, maar die lieten zich vandaag helaas niet zien.

's Avonds gegeten bij Poppy's... Tsja, wat zullen daar eens van zeggen. Doorgaans geef je in VS 10 a 15 % fooi als je tevreden bent over het eten en service. Maar als je gekookte aardappelen krijgt in de vorm van friet is dat zelfs voor ons geen 10 % fooi waard. Dat hebben we geweten! Nadat we weer buiten stonden en bij een etalage aan het kijken waren, 'dook' uit het niets onze ober, Sergio, op. Waar kwam hij opeens vandaan?! Hij kwam onze 'kleine fooi' terugbrengen. Dus wij zeiden dat hij dat mochten houden, waarop hij zei: "It's just a dollar, who needs a dollar?" Nadat hij de dollar in Rob's handen achter gelaten had, verdween hij weer als sneeuw voor de zon. We waren te verbaasd om te vragen of hij de overige 35 cent van het wisselgeld wel nodig had. Op de terugweg terug naar onze lodge wel een paar keer achterom gekeken of Sergio en/of zijn familie ons niet achtervolgde...

Bij vertrek werd er door de hal geschreeuwd, bleek naar ons te zijn. Dus wij liepen braaf naar de schreeuwerd toe en kregen als tip Crazy Horse Memorial. Dus wij vroegen of hij de uitgehakte indiaan bedoelden en dat we ook van plan waren om die te bezoeken. Hij keek ons wat glazig aan, zeg maar dwars door ons heen en ging zo verder met zijn verhaal waar het precies was. Maar wat het was, wist hij niet. Toen kwam Master Zen himself nog even met ons praten en konden we weg.

Onderweg kwamen we door een soort van grote canyon, waar de modderoverstroming in september 2013 nog goed zichtbaar zijn sporen had achtergelaten: weggezakte en grote delen weggespoelde huizen.

Verder door dorpjes gereden, waar amper 10 mensen wonen. Door Wind Cave National Park en Custer State Park gereden. Weer een heel ander, afwisselend landschap, ook erg mooi! Antilopen, prairiehondjes en een marmot gezien.

Volgende dag vroeg naar Mount Rushmore. Tussen 1927 en 31 oktober 1941 hebben zo'n 400 arbeiders, onder leiding van Gutzon Borglum, de 18 meter hoge busten van de presidenten George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln uitgehakt. Het verbaasde ons dat je ze al vanaf de weg kon zien en niet helemaal was afgeschermd. Achteraf bleek de rots erg hoog te liggen, dus vandaar. Het was leuk om gezien te hebben, maar je hoeft er geen halve dag voor uit te trekken.

Toen naar Badlands National Park. Dit zijn rotsen, bestaande uit verschillende, gekleurde lagen en gevormd door watererosie. Een scenic route gereden met verschillende stops. Eerst van bovenaf bekeken en daarna verschillende trails er doorheen gelopen. Ow ja, wel uitkijken voor de ratelslangen! Heel erg mooi (en erg, erg warm!), je blijft foto's maken!

's Avonds een niet junkfood restaurant (Longhorn Steakhouse) gevonden, waar we heel lekker hebben gegeten: salade, keuze uit verschillende aardappelgerechten en een stukje gegrild vlees. Dus voor wie er nog naar de USA gaat of van plan is te gaan: een aanrader!

Vandaag via Crazy Horse Memorial en Devil's Tower naar Gillette gereden. Crazy Horse Memorial op z'n Jan Bornebroeks (haha) bezocht: vanuit de auto een foto gemaakt en hij is afgevinkt: CHECK!

Daarna door naar Devil's Tower. Een grote monoliet, erg gaaf! Over de ontstaanswijze zijn de meningen verdeeld. Zie Wikipedia voor de verschillende theorieën. In ons enthousiasme hadden we de langste trail gekozen, wederom: oppassen voor de ratelslangen! Trail was op zich prima te doen, mooi en afwisselend, maar tot aan je oksels door gras en bloemen, was op er gegeven moment niet zo leuk meer. Wel doorgezet, zonder chagrijnig te worden en de 'loop' netjes afgemaakt. Op deze manier hebben we hem wel van elke hoek goed kunnen bekijken.

En nu zijn we in Gillette, Wyoming, op weg naar Yellowstone National Park. Yogi bear, here we come!

Liefs,

Rob & Linda

P.s. We hebben ook de foto's bij ons eerste reisverslag geplaatst.

• 23 Juli 2014 - 14:49

Johan:

Mooi verhaal en foto's Groeten.

• 26 Juli 2014 - 17:28

Patricia:

Haha zo herkenbaar dat verhaal met die fooi! Hebben wij in San Francisco ook gehad, exact zelfde! Ook wij zijn toen stiekem weggerend toen hij heel even de andere kant op keek! Maar dat insmeren: geen idee waar je het over hebt :-)
    Klinkt als een heel relaxte vakantie! Jaloers! Haha!
    Nou geniet ervan!!! Ik weet niet of ze Daar ook een Buck's Grillhouse hebben maar dat is ook echt een aanrader trouwens!!
    Liefs P